onsdag 12 oktober 2011

Linneväv med röda monogram...


Hej!
Dags att bekänna en kärlek...
Är barnsligt förtjust i gammal linneväv med vackra monogram.
I detta linneskåp förvarar jag en del av det jag har.




 

En antik löpare från en stor gård i Skåne daterad med årtalet 1855.


Fransk linneväv är lika fint ihop rullad eller vikt som att fritt få pryda ett vackert bord.


Dessa linne handdukar tar jag fram endast på julafton. Stryker till och viker, låter monogramet hänga ner en lång bit från bordskanten och resterande som är kvar på bordet står tallrik, bestick och glas på.
En anekdot på jul;  På alla stolsryggar binder jag med linneband en liten kvist med gran eller tallris. Alla tallrikar får ett rött äpple med ett litet vitt ljus i, enkelt och mysigt.




Numera så hänger det linnevävs lakan med vackra monogram i fönstren. Tyngden från ett vackert gammalt linnelakan och det fina ofållade kanterna, mitt sömmen och det vackra monogrammet får mig att inte vilja ha något annat! 










I köket finns det en korg, där i ligger det linnehanddukar med röda monogram.


Pärlmonogram och linneväv.


Linnehjärtan sydda i vintage tyger är så fint att hänga på dörrknoppar. Här hänger det ett på mitt kökskåp ;)

...Ha en härlig vecka...

4 kommentarer:

rosenälvorna sa...

Vackert skåp, vackert linne och vackra bilder :) Christina

Linda sa...

Jag kan bara upprepa det rosenälvorna skrivit!

Fin helg på dig

Kramar Linda

Britt granberg sa...

Herre Gud, så vackra textilier du har. Jag har njutit av alla spetsar,monogram i rött och linne, för det måste vara linne, eller hur? Köper du dina skatter på auktioner för det är inte så lätt att få tag på dessa ljuvligt vackra lakan som du har. Du får gärna gå in och njuta av lite mer linne, spetsar, brodyr på min hemsida: www.lavendela.se
Varma hälsningar Britt på Lavendela-Linneglädje

sagolikflora sa...

Hej kära Britt! Er har jag precis handlat av, alldeles nyss faktiskt, hi hi. Ni har det finaste linnet!!!!!!!!!!!!!! Lite från "Vadstena antik" har oxå flyttat in i linneskåpet och ifrån "Gamla saker" i Österlen. Ett av lakanen där är inhandlat hos er för flera år sedan. Nu ligger det nya från er o väntar på att bli upphängda :)
Tack för att man alltid vet att det man köper på er webbshop alltid motsvarar beskrivning o alltid är i fantastiskt skick!!!!!!!

Kram Caroline