torsdag 20 december 2012

Ängla stjärnskott!


Hej kära ni...
När det kliar i pyssel drömmarna... så här nära jul, när man inte har så mycket tid över... Då kan man göra dessa Ängla stjärnskott. Så enkelt och det tar inte många minuter.



Jag ska berätta hur jag gjorde...

Detta behövs:
  • Större bokmärkes änglar
  • Pärlemo silkespapper i färgen creme (finns på Panduro)
  • Hobby lim el annat lämpligt lim för papper.
  • En häftklammer
  • Band i lämplig färg
  • Sax
Vik 1st silkespapper på mitten.
Börja "smällkaramellvika" det dubbelvikta arket ner ifrån det öppna ändarna.
Vik med ca 1 cm vikningar, hela vägen upp tills det är ca 5 cm kvar upp till kanten.
Klipp nu jacken (som bildar kruset) i olika bredder. Jag gjorde varannan i ca 5 millimeter / 1 cm. Det blir nämligen fint med ojämnt krusigt.

Ta sen och veckla ut allt.
 5 cm biten som är kvar, viker du in ca 4 cm åt gången (limma i varje vinkning) När du är halvvägs med vikningarna, tar du bandet och häftar fast i det du hitills vikt. Sen fortsätter du vika in 4 cm (och limma) så att bandets häftning döljs i vikningarna. Så va det klart!

Då va det bara änglarna kvar. 
Limma fast! Änglarna ska täcka så det ser ut som stjärnskott .



Kristyr änglar är också ett enkelt pynt med härlig gammeldags julkänsla.
Jag hängde förra årets änglar i ljusstakarna på bordet i matsalen.


Kristyr:

4 dl florsocker
1 äggvita
1 krm ättikssprit
Vispa ihop med elvisp tills det med smeten går att göra toppar som håller sig kvar. 

Klipp snören och lägg på bakplåtspapper som öglor på rad.
Spritsa ut kristyren på snörögglorna i runda cirklar som kringlor eller som jag gjorde, som en orm i flera S-former. Då blir det lite mer oregelbunden form. lägg bokmärket i mitten och pressa lite försiktigt på märket. Låt torka ganska länge. Det kan ta ett dygn. Jag gjorde dom mitt på dagen och på kvällen vände jag på dom, sen fick dom ligga så över natten. 



Nu ska jag hitta på nåt mer pyssel, man får förhöjda julfeelings av att pyssla ;))

4 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej goa Caroline,

Åhh de är alldeles underbara, dina änglastjärnskott..!

Lika underbara bilder som vanligt ♥ såå fint!

Kram... och jag önskar dig en riktigt GOD JUL redan nu ifall vi inte hörs innan :))

Mia

Käranån sa...

Hej!
Jag har tittat in på din fantastiskt underbara blogg en längre tid men aldrig skrivit en kommentar. Nu vill jag önska dig en riktigt fridfull GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR! Så vackra "änglapyssel" du har gjort!

LOPPISLIV sa...

Vilka underbara änglastjärnskott, helt ljuvligt fina, så duktig du är :-) Och galet fina bilder från ert vackra hem, jag stannar till och njuter varje gång jag kikar in här, så härligt!!! Ha nu en riktigt mysig julhelg, mellandagarna är nästan det bästa med hela julen, att bara kunna njuta av allt :-)) Stor JULKRAM från mig till dig //Paula

Unknown sa...

Beaautifull angels. I love you blog. you home is so beautifull.